Taal is onmisbaar bij inburgering en participatie. Taal leer je het beste als je ook in het dagelijks leven informeel oefent. De Bibliotheek ondersteunt dit taalleren via het Taalhuis en met allerlei taalprogramma’s uit de Adviescollectie. Met een groep cursisten heeft PAIR een rondleiding gehad van een van de medewerkers van bibliotheek Kanaleneiland in Utrecht. Het was een zeer informatieve ochtend met een educatieve lesopdracht.
Stadswandeling Utrecht
Ikea wonen
Buitenschoolse activiteiten
In de les werd het thema Wonen behandeld. Een lesdag op de woonboulevard bij IKEA was de perfecte plek om een rondleiding met een groep cursisten te doen. Aansluitend werd ook een groepsopdracht gedaan waar de cursisten erg veel zin in hadden. De opdracht werd afgesloten met een Hollandse appeltaart en een kopje koffie of thee.
Week van de Alfabetisering
Buitenschoolse activiteiten
Van de 1,8 miljoen laaggeletterden van 16 tot 65 jaar hebben 1,3 miljoen mensen moeite met taal óf taal en rekenen (Algemene Rekenkamer, 2016).
Hieronder een aantal feiten over laaggeletterden:
Uit het onderzoek van De Greef, Segers en Ipektzidou (2018) blijkt dat 70% van de deelnemers aan Taal voor het Leven-trajecten ervaart dat hun taalvaardigheid verbetert.
Daarnaast gaat van 54% van de deelnemers de leesvaardigheid vooruit. Deelname aan trajecten in bibliotheken (Kasperkovitz, 2012) en digitale leerprogramma’s als ‘Lees en Schrijf! Taal op je werk’ (Smit & Bersee, 2009) bevorderen de taalvaardigheden van deelnemers.
Taalcafés zorgen dat deelnemers meer zelfvertrouwen krijgen en zij hun taalvaardigheden verbeteren (Goes & Faun, 2018).